Vertinnen, proefstukje - Transporter-techniek

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Vertinnen, proefstukje

Mijn Transporters > Oranje/witte VW Transporter DoKa > Werkzaamheden

Wat heb je nodig om te vertinnen
Middelste foto boven; een gasbrander!
Op de foto onder van links naar rechts;
Een vijl om teveel aangebrachte tin te verwijderen
Tin/lood soldeer. Deze is 25/75 (met 75% lood 25%tin)
Vertin pasta, zo mogelijk 50/50 (op de foto 3 verpakkingen)
Spatels, van hout
(bijen) was om te voorkomen dat tin aan de spatel hecht


Ga goed rondkijken voor vertinpasta!
De prijzen die ik moest aftikken voor dit spul. De vertinpasta van Griffin is overal te verkrijgen. Grotere bussen werken gewoon makkelijker. Ook is een grotere bus goedkoper. Voor het vergelijken van de prijzen doe je er goed aan alles om te rekenen naar een prijs per kg

De tin

De gebruikte vertin pasta zit zo dicht mogelijk tegen 50/50. Dit hecht goed op metalen, maar heeft een smeltpunt waardoor moeilijk te verwerken (smeren)
De staven hebben een verhouding van 25/75 (tinaandeel altijd eerst) en deze tin is soepel, breekt niet snel, maar hecht moeilijk aan bv ijzer! Hechten aan tin 50/50 gaat prima




Tijd voor een testje!


Voor mij is het ook de eerste keer dat ik hiermee ga spelen, dus even op wat restanten van ijzer gaan oefenen


Eerst maar eens een T3 naad nabouwen

Helaas zal deze schoner worden als wat je een T3 naad ooit zult krijgen!

Na het vertinnen en schoonmaken het vullen van naad en "deuk"

Aan de achterzijde heeft de lak weinig geleden!
Desondanks vloeit de tin in de naad lekker diep uit!

Na het vertinnen en bijwerken kun je een naad geheel wegwerken. Dát ga ik nu niet doen (niet nodig)

Als ik hulp krijg, dan ga ik testen op buig belasting!

Tijd voor een beetje geweld!

De naad móet open!

Hiervoor wordt door de expert een 1,5 kg hamer en een bankschroef gebruikt!


De naad is door al het geweld en buigen open gekomen!
Voor de duidelijkheid kan er op deze foto ingezoomd worden. Hierdoor komen de beschadigingen goed in beeld

Nu gaat dit proefstuk weer naar buiten in de regen om te zien in hoeverre deze kapotgeslagen naad de roestduivel kan weerstaan!

Hieronder het proefstukje na enkele weken buiten in weer, regen en wind. De naad is open en gaan roesten, gezien het geweld (hamer 1,5 kg) dat er op is losgelaten niet geheel verwonderlijk. Mocht een naad in een bus zoveel te verduren krijgen, dan is de bus ws ook niet meer te redden.

Wel is nu ook te zien dat ondanks het buigen, de gevulde deuk niets heeft geleden, en dat er geen roest is te zien op het vertinde gedeelte dat minder van de hamer te lijden heeft gehad.

Geheel onderaan nog een instruktie filmpje


Hier op de foto's in close-up de aangerichte schade.

Van het buigen en hameren is het plaatwerk gescheurd

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu