Pech met de nieuwe motor - Transporter-techniek

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Pech met de nieuwe motor

Mijn Transporters > Blauwe VW Transporter DoKa

De hele aandrijving van de bus, motor versnellingsbak, en alle aanbouwdelen, heeft op 01-12-2006 een prijzige totaalrevisie ondergaan. Op 18-05-2007 brak na pakweg 6000 km de krukas van de nieuwe motor (terugkomend van vakantie in Polen, in Duitsland, bij Herfort) Waaraan dit heeft gelegen is nooit duidelijk geworden. Vanaf het begin van de terugreis van Polen naar Nederland liep het blok al niet helemaal "lekker" totdat in een keer een hels kabaal klonk, en een gigantische rookwolk achter de auto zichtbaar was. Meteen naar de kant laten uitrollen. Eerst zelf nog even gekeken, maar het lange oliespoor, de rook en de onderdelen onder de wagen, op de grond voorspelden niet veel goeds. We zijn toen het talud maar opgeklommen en hebben de ANWB gebeld.

De ANWB kon niet aangeven hoe lang het zou gaan duren. Na een paar minuten heb ik toen ook maar de politie gebeld, ook vanwege het oliespoor. Na het verbreken van de verbinding klonk de sirene en zagen we een politiewagen al met hoge snelheid aan de overzijde van de snelweg rijden. Al stonden we vlak bij een politiepost, dit was zo snel dat we niet konden geloven dat deze uitruk voor ons bedoeld was

De Polizei alarmeerde meteen de brandweer die met 2 wagens uitrukten om de olie te lijf te gaan. Ook een sleper werd gebeld. Wel werd me eerst gevraagd of ik een voorkeur voor een afsleepbedrijf had. Uiteraard heb ik toen meteen voor de ADAC gekozen, de zusterorganisatie van de ANWB! Dat voorkomt dat je rekeningen moet gaan voorschieten, bespoedigd de afhandeling en voorkomt kosten achteraf!

De vrijwillige brandweer was royaal met olieabsorberend spul! Door de gaten in het motorblok was dik 4 liter olie op de weg gekomen. Op dat moment zag het er niet naar uit dat we snel naar huis zouden komen

Vol humor heeft de brandweer me nog gewezen op de gele stickers, hoe toepasselijk die nu waren

Radioaktief

De brandweermannen die de olie moesten opruimen hebben om alles te bedekken heel wat kilometers moeten lopen. Gelukkig was er geen olie in de berm terecht gekomen. Als er afgegraven moet worden krijg je peperdure rekeningen! Gelukkig word milieuschade door de autoverzekering vergoed

Een treurig gezicht als de vakantie zo eindigd. Bij de ADAC heb ik de reviseur gebeld, en afgesproken dat de wagen door de ANWB daar afgezet zou worden.

Doordat de ADAC niet de resterende olie had afgetapt, is bij het vervolgtransport de vrachtwagen met alle auto's erop ook nog eens besmeurt geraakt met olie! Het is natuurlijk wel aan de chauffeur dit vooraf te controleren!

Aangekomen bij het ADAC depot kreeg de ADAC na korte tijd de melding van onze panne door. We waren echter al afgesleept, dat heeft ons een lange wachttijd bespaard!

Een huurauto was ook snel geregeld via de ANWB, en viel onder de reisverzekering die bij hun is afgesloten. De verdere reis is afgelegd met een VW Golf+ van Europ

Het is natuurlijk wel fijn als je zo snel een huurwagen krijgt, maar met 3 man en een hond houd je in een Golf+ niet veel ruimte over! We hebben dan ook veel spullen in de bus moeten laten liggen. Gedeeltelijk kon dit wel uit het zicht onder de laadbak.

De Motor is door Frank Booten opnieuw gereviseerd, met een nieuwe kop, en een nieuw onderblok. Het onderblok dat nu gebruikt is, is op mijn verzoek van een TDI geweest. Kop en zuigers zijn AAZ gebleven

De combinatie loopt heerlijk, en heeft me nu al tienduizenden kilometers vervoerd. Soms met een degelijke lading, soms op een lange reis naar Polen! Die reis maken we het liefst met de bus. Dit voorkomt bij mij nek en schouderklachten (vanwege de zithouding) en door het uiterlijk is de bus niet diefstalgevoelig! Rijden doet hij nu weer als een nieuwe!

Ik heb al veel gelezen over garantieproblemen na revisie, dus voor iemand die een goed betrouwbaar adres zoekt voor revisie;

Getriebeteilehandel Frank Booten
Bonner ring 32
50374 Erffstad nabij Köln
Tel; 00492235466086 Fax; 00492235466087
Email;
frank-booten@t-online.de


Specialisatie van Frank Booten is versnellingsbakrevisie van T2/T3 ook syncro.
Ook 2e hands is bij hem veel te verkrijgen.


 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu