Motorombouw 1.9TD - Transporter-techniek

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Motorombouw 1.9TD

Mijn Transporters > Blauwe VW Transporter DoKa

In 2006 (in België) heb ik een dieselpomp gekocht! Voor een kleine meerprijs mocht het AAZ blok (1.9 TD) dat hier opgeladen wordt eraan blijven hangen.
Dit blok gaat gereviseerd worden om in de bus dienst te doen.
Blok was defekt door een gescheurde distributieriem
Een AAZ is een leuke ongecompliceerde motor, die in grote lijnen bouwgelijk is aan de 1.6 en 1.7 motoren die in T3 zijn toegepast. Hoewel het blok iets groter is, zijn er maar weinig aanpassingen nodig om de motor in een T3 te laten functioneren.
Wel is het aan te bevelen de koeling van de motor goed onder de loep te nemen. De AAZ is nogal een "heethoofd". Een goede radiator, en leidingen zijn gewoon een must. Een oliekoeler is zeer aan te raden.

Ophalen van het plug and play blok met versnellingsbak! Beiden geheel gereviseerd. Op de foto Frank Booten die hier poseert bij zijn creatie

Het oude en nieuwe blok langs elkaar.
De VW wervelkamerdieselblokken verschillen niet veel van elkaar. Dat maakt het ombouwen vrij eenvoudig.
Meestal kan volstaan worden met het overbouwen van spruitstukken, uitlaat en carter.

Punt van aandacht blijft hierbij wel de brandstofpomp. Bij gewone bussen wil daarbij de gasbediening en eventueel de LDA te hoog uitkomen. Een Pick-up heeft deze problemen niet omdat het motorruim groter is.

Bij het inbouwen moet je de bus wel hoog genoeg kunnen krijgen. In en uitbouwen van de motor gaat langs de onderkant. Gelukkig zijn de blokken niet zo hoog.

Schoonmaken van het oude blok. Omdat dit blok nog lang niet op was kan er nog iemand gelukkig mee zijn.

Het blok komt in een Amsterdamse camper met motorschade.

Enkele jaren later kwam ik ze nog tegen op een meeting. De camper liep toen nog steeds goed met de motor.

Als laatste het inbouwen van de oliekoeler.
Bij een AAZ is een oliekoeler echt een must. Elk beetje extra koeling is welkom.
Dit verlengt dus ook echt de levensduur van de motor.
Wat dan uiteindelijk tot de mogelijkheden behoort;

Onder de eerste testrit. Naar de "Drachenfelz"
Als je heel goed kijkt, zie je de T3 staan

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu