Het schakelsysteem - Transporter-techniek

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Het schakelsysteem

Mijn Transporters > Oranje/witte VW Transporter DoKa > Werkzaamheden

Het schakelsysteem van de T3 maakt dat ik bij het inleggen van sommige versnellingen iets uit mijn stoel moet komen. Door mijn schouderproblemen werkte dit erg lastig. Tijd dus om e.a. aan te passen.

Deze pook is verlengt (stuk ertussen gelast) Door de hogere montage worden de schakelwegen verkort. De pook is ook verbogen waardoor deze meer bij de bestuurder komt.
Onder; het lengteverschil vergeleken met een standaard pook ca 12 cm

De bus heeft nu een 5 versnellingsbak, hiervoor moet het schakelsysteem aangepast worden. Hoewel ik een origineel 5 bak stangenstelsel heb, heb ik toch gekozen een andere geleiding van de pook toe te passen.

Links de originele geleiding, rechts de aangepaste geleiding

Het standaard bakje kent een geleiding voor de 4 versnellingen en een blokkering voor de achteruit (waarvoor de pook ingedrukt moet worden)
De achteruit blokkering zit bij een 5 bak in de weg, en moet gedeeltelijk vervangen worden door een geleiding

Na het aanpassen;
Duidelijk is te zien dat er voor de 1e versnelling een geleiding is aangebracht. De achteruitrij blokkade is ingekort, vastgelast, en in de V is een wandje gelast (om ongewild van 1 naar A schakelen te voorkomen). De ingang naar de 1 is kleiner gehouden als naar 2-3 (schakel referentiepunt)

Het beschreven systeem werkt al jaren naar volle tevredenheid. Het schakeld licht en precies, met een geleiding in alle versnellingen.

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu