Aanpassingen - Transporter-techniek

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu

Aanpassingen

Mijn Transporters > Oranje/witte VW Transporter DoKa

Motor en versnellingsbak zijn gerenoveerd op 1-12-2006 door Frank Booten in Erffstad (Köln). Deze motor en versnellingsbak (met inschakelbare sper) komen in de opgeknapte DoKa. Km stand bij inbouw bedroeg 71.000 km

Een T3 zakt bij het laden behoorlijk door de achterveren. Ik heb loadadjusters overwogen, maar heb besloten versterkte veren van een syncro te monteren, compleet met syncro schokdempers. De voorvering is met afstandsringen verhoogd.

Een huif op een DoKa geeft als pluspunt dat je lading droog kunt vervoeren. Deze (zeer mooie) huif heb ik van Ronald (uit omg. Rotterdam) mogen kopen. De zwaailampen kunnen helaas niet blijven zitten als de huif gemonteerd is. De huif is aangepast voor montage op de laasdschotten.

De bus is voorzien van een elektrische stuurbekrachtiging uit een Opel Corsa. De conversie is (uitgezonderd montage) uitgevoerd door een Engelse specialist. Een supersterke optie!

De pilootstoelen en de grote spiegels die al op de blauwe bus waren gemonteerd mogen natuurlijk niet ontbreken en zijn overgezet naar de oranje bus. Tussen de stoelen heeft een koelbox (kompressorbox) zijn plek gevonden. Als stuur is een dikker, zacht T4 stuur gemonteerd.

Hoewel de bus van 1985 is heb ik de kabelboom en zekeringkast van na 1986 erin gebouwd. Dit maakt het elektrisch gedeelte betrouwbaarder.
Boven de nummerplaat is een achteruitrijcamera gemonteerd, met een lcd schermpje onder het stuur. De camera is ook als aanhanger monitor of achteruitkijk spiegel te gebruiken.
Bluetooth handsfreeset is gemonteerd
Voor zijn donkere knipperlichten en achter zijn donkere achterlichten gemonteerd (beide met E-keurmerk). Voor de achterlichten zijn dan wel extra reflectors vereist.

De banden zijn met maat 215R14C wat groter en breder als origineel. Ook het laadvermogen van de band is groter (loadindex 110-112). Dit betekend natuurlijk nie tdat de bus meer mag laden, maar zorgd wel voor een lager toerental bij gelijke snelheid. Dit geeft wel het probleem dat de km teller afwijkt.

Om deze reden is de kilometerteller aangepast. Een T3 km teller is aangepast met een Golf wijzerplaat, en vervolgens geijkt met GPS. De toerenteller is afgesteld op de dynamo met een laser toerenteller. In het midden zit een Turbodruk meter.

Als navigatie gebruik ik een Asus Transformer tablet met Navigon Europa software. Navigon is software waar ik al langer met plezier gebruik van maak.

Door aanhoudende problemen met (imitatie) homokineten, die mogelijk te maken hebben met de grote hoek van de aandrijfassen naar beneden, heb ik besloten de versnellingsbak wat lager te hangen. Op de foto een versnellingsbaksteun net voor het lassen.

De oliekoeler (thermostatisch geregeld) die gemonteerd was op de blauwe transporter heeft ook een plekje gevonden op de Oranje Transporter

Omdat de bus ook voor de aanhanger zal gaan werken (autoambulance) is het niet verkeerd ook zwaailampen te hebben. Voor de zwaailamp montage zijn de zijkanten van de cabine verhoogd. In de toekomst zal dit er ook voor zorgen dat verhoogde schotten gemonteerd kunnen worden.

In 2012 volgt toch een ombouw naar (mechanische) TDI. De motor die ik voorheen reed gaat op het schap als reserve. Reden voor de TDI ombouw; ik kon de motor goedkoop aanschaffen, en hij is zuiniger. Ook genereert de motor minder afvalwarmte, wat vooral bij hoogzomer met de aanhanger prettiger zal werken.

 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu